Тези стосовно ролі приватної медицини у реформуванні сфери охорони здоров'я та післявоєнній відбудові України.
Олександр Дудін, директор Медичної Лабораторії CSD.
Покращення доступності медичного обслуговування через залучення приватних медичних закладів.
Приватні медичні лабораторії і в covid, і зараз під час війни виконують важливу соціальну функцію – ми обслуговуємо десятки мільйонів українців, які потребують якісних лабораторних послуг.
Мені дуже сподобався вислів міністра стосовно «доступності, якості й безоплатності». Я думаю, що ключовим словом тут є саме «якість» і саме якісне медичне обслуговування має бути доступним кожному українцю. Адже в іншому випадку медичні заклади можуть почати лікувати людей без дотримання сучасних стандартів охорони здоров'я.
Що стосується безоплатності – все залежить від тієї системи, яка побудована в Україні. Наприклад, якщо держава оплачує комунальні платежі, то такі послуги вже вважаються безоплатними.
Безумовно ми підтримуємо такі цілі і хочемо разом побудувати ті умови, які дадуть нам можливість працювати та розвивати саме ці основні напрямки.
Що стосується маленьких міст і сіл – я вважаю, що маленькі клініки готові туди піти. Але яким чином вони будуть конкурувати з комунальною лікарнею, яка там є? Яким чином ми можемо конкурувати, якщо тарифи у нас будуть однакові, але матеріально-технічна база буде за наш кошт, а лікарня отримує це з державного бюджету або за донорські кошти. Крім того, поширені випадки неформальних платежів, які по суті являються співоплатою.
То де ці рівні умови? Можливо доплати в приватних закладах якраз і дадуть змогу урівноважити цей баланс.
Хочу поділитися своїм досвідом як ми можемо покращити доступність якісних медичних послуг. У цьому році ми підписали угоду з НСЗУ і надаємо лабораторні аналізи по пакетах медичних гарантій.
Ми почали не з Києва. Ми почали це робити у Хмельницькій області, Полтавській області, в прифронтових Краматорську і Слов'янську, тому що відчуваємо свою соціальну відповідальність. Коли ми зайшли туди зі своїм рядом послуг, люди приходили й не вірили, що вони можуть здати аналізи безоплатно, маючи електронне направлення з 16-значним кодом. На мою думку, це суттєво збільшує доступність якісних медичних послуг.
Які ризики я бачу в цій історії? МОЗ має створити загальну стратегію для всієї медичної галузі України, а не точково керувати окремими комунальними закладами. Тоді всім стане зрозуміло, що для МОЗ та НСЗУ приватні заклади мають бути рівноправними з державними і комунальними. Отже, система має однаково розвивати медичні заклади різних форм власності. Ми готові вкладати у ці відносини дуже багато, тому що робота приватних клінік вигідна державному бюджету.
Наведу приклад. Ми починаємо працювати у містечку Чугуїв Харківської області і будемо робити аналізи по тим тарифам, що і комунальний медичний заклад, який фінансується з державного бюджету. Цей заклад виконує таку маленьку кількість тестів, що проводити їх нерентабельно. Невже це не вигідно державі?
Ми говоримо, що в країні недостатньо грошей, але ми прагнемо розвивати систему охорони здоров'я. Отже, ми повинні використовувати наявні кошти ефективно. Тому я закликаю забезпечити рівні права для закладів усіх форм власності в системі охорони здоров'я.
Оцінюйте приватні заклади в загальній системі охорони здоров'я. Ми готові у це інвестувати свій час, свої знання і ми вже це робимо.